fredag 25 oktober 2013

Handla-kläder-på-second-hand-guide

Blev sjukt inspirerad när jag läste på underbaraclaras blogg att hon fått WWFs pris för Årets Miljöhjälte. När jag tänkte efter på vad hennes blogg har påverkat och inspirerat mig till stämmer det så bra. Det känns som om hennes blogg är en stor del av mitt intresse att fortsätta handla secondhand och tänka på miljö och miljöfrågor. Jag tyckte att det var roligt och spännande innan jag började följa hennes blogg också, men extra inspiration och pepp behöver alla. Nu har de fått mig att tänka till, kanske kan jag också inspirera några till att handla mer second hand och tänka på miljön? Jag gör iallafall ett försök. Känner att jag ofta stöter på vänner som inte vet hur man ska tänka när det gäller egen stil och second hand köp, för de går ju lite hand i hand, egen stil och att handla second hand. Ska försöka börja där, vad ska man tänka på när man handlar second hand? Har nämligen tänkt länge att jag ska göra en handla-kläder-på-second-hand-guide. Nu känner jag att det är dax.

Min second hand guide, steg för steg (inriktad på kläder):

  1. Besök en second hand butik ofta (behöver inte vara samma butik). Lär känna "second hand miljön", så att du blir bekväm i den typen av affärer. Observera att det bör vara en second hand butik exempelvis Myrorna, Röda korset, Erikshjälpen och liknande. Annars blir det svårt att göra fynd och våga chansa (om det är dyrt vill man ofta vara säker på att det är rätt, kostar det bara 30-50 kr vågar man testa lite).

2. Skärp, väskor, smycken och andra accessoarer är bäst att börja med. Enkelt och tydligt.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar