söndag 4 september 2011

Äpplena står som spön i backen

Jag kommer ihåg när jag var barn och bodde ute på landet och hösten började närma sig. Äppelträden på vår tomt verkade inte ha någon uppfattning om vad som var "lagom" mängd äpplen eller så trodde de att de bodde en tio barns familj i huset. Det nästan bokstavligen talat regnade ner ofantliga mängder med äpplen (i alla fall så var de så jag kommer ihåg det). Var jag ville komma var, vad kan man göra med alla dessa mängder äpplen som bara ligger? Jag bor inte kvar ute på landet men det är bara att ta sig en promenad här i Uppsala så stöter man på fulla äppelträd lite var stans. (Ja, det är bara att plocka. Det är tillåtet så länge man inte skadar någon/något. Läste jag i UNT här om dagen.)
Äppelmos, saft, must, chutney kanske? Eller så kan man göra som jag har gjort,äppelchips!


 (Hittade bilden här)




Här kommer receptet(recept för dem som inte har en sån tabort-stjärnhus-mojäng):

Ingredienser:
2 st äpplen/per plåt
Kanel eller kardemumma till smaksättning
  1.  Sätt ugnen pÃ¥ 90 grader, och lägg ett bakplÃ¥tspapper pÃ¥ en plÃ¥t.
  2. Skär upp äpplena i fyra klyftor, skär bort stjärnhuset och skiva sen i lövtunna bitar.
  3. Lägg bitarna på bakplåtspappret, inga bitar får ligga på varandra
  4. Krydda med kardemumma eller kanel.
  5. Grädda i övre delen av ugnen i 5 timmar.
  6. Låt stå och torka över natten innan du lägger dem i en burk och förvarar till mysiga tillfällen.
Gör detta förslagsvis på kvällen/eftermiddagen. Lycka till och hoppas de smakar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar