söndag 18 september 2011

Rönnbärssylt

 
Nu har äntligen höstens projekt blivit av. Äntligen? Hallå, hösten har ju knappt börjat än.... Men jag har gått och sett de där lysande fina rönnbären i flera veckor nu. Tror till och med att det var någon gång förra hösten som jag tänkte att de borde användas till något. Nu har jag och Stina plockat, rensat och kokat oss varsina burkar med rönbärstylt som står och väntar i kylen. Det mindre smarta med detta ekologiska, ta till vara på naturen projekt var att rönbärsylt passar utmärkt till vilt. Både jag och Stina är vegetarianer. Någon som har alternativa förslag? Eller ska det få bli kommande julklappar?

Vill man inte koka sylt kan man göra gelé, vill man inte göra de kan man göra halsband och smycken. Trä upp bären på halsband, låt de torka, måla dem med genomskinligt nagellack och du har jätte fina pärlor.

I skrivandets stund sitter jag med en hemma fixad hårinpackning. Nu när hösten har börjat kännas vid brukar min kropp bli lite torr och då inklusive hårbotten. Varför inte ta tillfället i akt och pröva något nytt? Jag har masserat in ett ägg i hårbotten. Det var lite läskigt, typ som kallt snor. Men vad gör man inte för att bli fin?
I hårtopparna tog jag lite olivolja. Men de borde väl passa minst lika bra med lokalproducerad rapsolja? För att göra det ännu mer miljövänligt alltså. En anledning till att göra det fler gånger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar