fredag 2 september 2011

Eko-koko

Är det så svårt att leva ekologiskt, är de att vara lite koko, lite extremt, eller är de bara att vara eko-logisk?

Jag tänkte ge några tips som jag har gjort för att leva mer ekologiskt. Välja några punkter som du känner passar dig och prova. Det är inte så svårt när man väl bestämt sig.

  • Börja källsortera, känns det som ett stort projekt att börja källsortera allt? Gör i ordning och börja sortera metall och glas, sen kan du utöka sorteringen längre fram.
  • Du har säkert hör de förut men diska inte i rinnande vatten och se till att släcka lampor och inte använda stanby.
  • Byt till lågenergilampor, särskilt aktuellt nu när de andra kommer att sluta tillverkas.
  • Byt ut disktransan mot en svensktillverkad i lin, eller varför inte sticka en själv av bomullsgarn som ändå ligger hemma?
  • Försök att undvika små förpackningar när du handlar.
  • Fundera på om du måste köpa konserver och glasburkar, finns det kanske stora plastförpackningar av de du ska ha i frysdisken?
  • Undvik alla engångsartiklar i största möjliga utsträckning.
  • Släng bara det som faktiskt är skräp.
  • Släng så lite mat som möjligt. Gör matlådor, frys in. Kanske blir de spagetti o quornfärs ena dagen och enchiladas andra dagen?
Det här är lite av mina tips som är värt att börja tänka på. Hittade även den här väldigt inspirerande intervjun om boken "Matens pris".
Sen har jag sett att Bondens marknad börjat här i Uppsala igen. Ska snart dit på ett besök. Spanade in färska majskolvar när jag gick förbi förut idag, mums! Kolla in på deras hemsida och ta reda på vart de finns i din stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar